På denna sidan hittar ni följande tidigare arbeten:

  • MTB kollektion säsonglös

                   Kopplat till ett redan existerande företag/märken skulle vi skapa en kollektion                       med fokus på funktion som passar företaget och dess design och koncept.

  • Barnkollektion för Vår/Sommar 2025       
           Kopplat till varumärket Kappahl skulle vi skapa en kollektion med fokus på barn som passar till företaget och dess design och koncept.

  • Damkollektion för Fall/Winter 2025/26
              Under delmomentet "verktyg till design processen" i Design kursen arbetade vi aktivt med utkast under en bestämd tid, där vi under två veckor skulle ta fram en kollektion kopplat till ett existerande företag/märke.

  • Damkollektion för Spring/Summer 2025
           Kopplat till ett redan existerande företag/märke skulle vi skapa en kollektion med fokus på dam som passar till företaget och dess design och koncept.
  • "Grafisk profil
           En uppgift där vi skulle ta fram en grafisk profil till ett fiktivt företag/märke.

MTB kollektion

Uppgiften var att välja en av följande inriktningar; skid/snowboardkläder, cykling, outdoorkläder eller workwear (tänk vägarbetare, snickare) och göra en kollektion för ett egenvalt företag.

Nedanför finner ni det punkter vi skulle redovisa och lämna in. Dem med en artisteri (*) bredvid var frivilliga

  • Skapa en minikollektion inkl accessoarer (mössor, handskar osv).

  • Kollektionen ska innehålla 3 lager kläder; lager 1, lager 2, lager 3.

  • Kollektion ska innehålla minst 1 jacka med foder eller dun alt modulär design, en sk "tyngre" jacka.

  • Jackan ska också ha svartvit tekniskt skiss på insidan av plagget

  • Minst 1 outfit ska vara gestaltad i CLO3D

  • Alla plagg ska ha plaggskiss på fram- och baksida

  • Kollektionsöversikt

  • Designa dina egna trims till dina plagg, inkl artworks.

  •  Trendboard

  • Detaljkarta

  • Materialkarta  och Färgkarta

  • Målgruppsanalys* 

  • Varumärkesanalys*

  • Modeteckning*

I detta arbetet valde jag Pedal Mafia

Klicka på bilden för att komma till arbetet!

Barnkollektion för VS25

Uppgiften i arbetet var att välja något av Kappahls barnvarumärken, Minories, Kappahl kids, Kaxs, Lab Industries, Woxo 720° och ta fram en kollektion som också fokuserar på tryck. Vi skulle analysera företaget samt varumärket och ta fram produkter samt tryck som passar till det valda.

Nedanför finner ni det punkter vi skulle redovisa och lämna in.

  • Varumärkesanalys med både collage och beskrivande text
  • Målgruppsanalys med både collage och beskrivande text
  • Trendanalys med både collage och beskrivande text
  • Trendanalys på print både collage och beskrivande text
  • Färgkarta med bas + accentfärger + färganalys för kommande säsonger
  • Materialkarta inkl komposition och benämning på materialen
  • Detaljkarta eller koncept
  • Designskisser
  • Kollektionsöversikt
  • Minst 1 all over-print och/eller placement print, inkl artwork och information om printteknik

I detta arbetet valde jag Minories.

Klicka på bilden för att komma till arbetet!

Damkollektion för FW25/26

Uppgiften var att välja ett företag och designa en kollektion till dem där vi framförallt fick uppleva tidslinjen som kan uppstå i arbetslivet. Med stimulerade möten där läraren agerade designchef och kund för att komma med feedback och tankar hur vidare företaget skulle tänka och tycka om produkterna.

Nedanför finner ni det punkter vi gick igenom, och dem med en artisteri (*) bredvid skulle även redovisas och lämnas in.

  • Breif
  • Varumärket *
  • Målgrupp *
  • Trend *
  • Koncept och riktade trender *
  • Färgkarta *
  • Siluetter *
  • Material karta *
  • Produktgrupper/sortement *
  • Skisser och design *

I detta kollektionsarbetet tog jag fram produkter till Lundhags.

Klicka på bilden för att komma till arbetet!

Damkollektion för SS25

Uppgiften var att utgå från ett redan existerande varumärke och skapa en kollektion som går i linje med företagets koncept och utseende för dam inför vår/sommaren 2025.


Nedanför finner ni det punkter vi skulle redovisa och lämna in.

  • Varumärkesanalys med både collage och beskrivande text
  • Målgruppsanalys med både collage och beskrivande text
  • Trendanalys med både collage och beskrivande text
  • Färgkarta med bas och accentfärger
  • Materialkarta med komposition och tygets namn
  • Detaljkarta
  • Siluetter
  • Lineup
  • Kollektionsöversikt i två färguppsättningar
  • Tekniska plaggskisser
  • En sammanhängande grafisk profil

I detta kollektionsarbetet tog jag fram produkter till Norröna.


Klicka på bilden för att komma till arbetet!

Grafisk profil

Under kursen "Programvaror i branschen" fick vi i uppgift att skapa ett fiktivt företag/märke och sedan ta fram en grafisk profil till det märket.

I den grafiska profilen skulle följande moment finnas med:

  • En logotyp

  • Ett namn med ett passande typsnitt

  • Ett repeterande mönster

  • En färgkarta med tre färger som gör dem igen kännings bara

  • Ett fast typsnitt och storlek på: Rubrik, Mellan rubrik och brödtext

  • Att sätta loggan på en butikspåse samt valfri tillhörande produkt så som smyckets ask eller en häng lapp till produkten

Klicka på bilderna bredvid beskrivningen för att se dem i större format.

"Vivat Regina" är ett företag/märke som producerar handgjorda smycken i högkvalitativ med inspiration av kvinnliga regenter genom tiderna.

"Ἀχιλλεύς" eller Akilles är i sin grund ett friluftsmärke som gör textilprodukter till fjällmänniskan, svampplockaren och trädgårdspyslaren.